‘Vredeswake’ op het Canadees kerkhof

Bestuur en leden van VOS gouw Oost-Vlaanderen

Bestuur en leden van VOS Maldegem en Adegem,

Vrienden van de vrede,

Bij de voorbereiding van mijn speech moest ik denken aan de volgende woorden van onze Vlaamse minnestreel Willem Vermandere.

“Ja 't is den oorlog da'j hier were vindt

En 't graf van duzend soldaten

Altijd iemands vader, altijd iemands kind

Duzend en duzend soldaten

Duzend en duzend soldaten...”

We komen hier samen op deze bijzondere plaats uit respect en eerbied voor alle soldaten die sneuvelden aan het Ijzerfront tijdens de Groote Oorlog, tijdens de Tweede Wereldoorlog en tijdens de vele oorlogen wereldwijd. Zonder uitzondering waren al deze soldaten steeds iemands vader, iemands kind, iemands geliefde.

Vandaag en samen met jullie verhef ik hier mijn stem om de boodschap van de Frontbeweging "Nooit meer oorlog" in herinnering te brengen. Beste aanwezigen, laten we dit niet enkel vandaag doen maar laat dit alsjeblief een blijvend engagement zijn.

Op bijna elk continent woeden oorlogen. Het streven naar meer macht waarbij verschillen in  huidskleur, godsdienst en afkomst worden gebruikt als redenen is universeel. Dit machtsstreven mondt niet zelden uit in het doden en vernietigen van alles wat de tegenpartij liefheeft.

Samen met jullie vraag ik mij af:

“Wanneer komt de dag dat we ons machtsstreven kunnen onderdrukken?

Wanneer komt de dag dat al het oorlogsmaterieel verschroot kan worden?

Wanneer verkiezen we ‘we agree to disagree’ boven wapengekletter?

Wanneer gaan we onze geschillen beschaafd regelen?”

Ik wens dat het antwoord op deze vragen telkens ‘vandaag’ zou zijn. Realisme zegt dat het antwoord niet ‘vandaag’, niet ‘morgen’ en wellicht ook niet ‘overmorgen’ is.

En ja, toch kom ik naar deze vredeswake! En ja, dat zal ik blijven doen! Vrede nastreven is NIET naïef. Na meer dan 100 jaar moet de vredesboodschap ‘Nooit meer oorlog’ blijven weerklinken. Ik heb hoop bij het zien dat Noord- en Zuid-Koreaanse leiders elkaar voorzichtig de hand schudden. Hoop heb ik ook wanneer buren na jarenlange vijandschap weer rond de tafel gaan zitten in een poging om hun meningsverschillen op te lossen.

Mijn eigen vredeswens luidt als volgt: “Laat vrede leven in ons hart, uitbreiding vinden in onze omgeving en aanstekelijk werken bij allen die we op ons levenspad ontmoeten zodat we met zijn allen de vredesgedachte kunnen uitdragen en werken aan een meer vredevolle wereld.”

IK BRENG OOK EEN BOODSCHAP MEE AAN EEN HONDERDJARIGE NAMENS HET MALDEGEMS GEMEENTEBESTUUR

Ongeveer gelijktijdig met de stichting van het Verbond VOS werd in Maldegem op 15 augustus 1919 een vergadering belegd in hotel-herberg “De Botermarkt” en op zondag 17 augustus 1919 werd de afdeling VOS Maldegem gesticht. Het was op kermismaandag,  21 september 1919, dat het Maldegemse gemeentebestuur de eerste afdelingsvlag aan VOS Maldegem overhandigde. Dit was het moedige begin van VOS en van het honderdjarig streven naar ‘Nooit meer oorlog, Godsvrede en Vlaams zelfbestuur’.

Zo komt het dat onze lokale VOS Vlaamse Vredesvereniging dit jaar 100 kaarsjes mag uitblazen op hun verjaardagstaart. Gefeliciteerd, proficiat en gelukkige verjaardag zijn gepaste woorden voor een 100-jarige. 100 jaar is een onwaarschijnlijk mooie leeftijd om te vieren. Een verjaardagstaart kan ik hier moeilijk overhandigen maar ik kan wel woorden van diep respect overmaken.

Jaarlijks houdt uw Vlaamse Vredesvereniging er aan om samen te komen op deze begraafplaats. Omringd door meer dan duizend granieten stenen beseffen wij méér dan ooit dat ijveren voor een vredevolle samenleving een dringende noodzaak is.

Het is jammer te moeten vaststellen dat interesse aan herdenkingen als deze niet altijd hoge toppen scheert. Totaal ten onrechte!  Het is van zeer groot belang om iedereen, ook jongeren, kennis te laten maken met onze eigen gruwelijke geschiedenis tijdens de Eersteen Tweede Wereldoorlog. Het is van zeer groot belang om iedereen te laten reflecteren over oorlog en vrede.

Beste aanwezigen, onze geschiedenis kunnen we niet veranderen. We moeten wel zorgen dat we uit onze geschiedenis lessen trekken voor de toekomst. Hoe is het mogelijk om de generaties van vandaag en morgen in ons dierbaar Vlaanderen bewust te maken van het belang van verdraagzaamheid, vrede en vrijheid? Hoe leren we de de komende generaties Vlamingen om vrede te koesteren als een duurzaam goed?

Deze taak is gigantisch en ik dank VOS Maldegem en Adegem voor hun blijvende inspanningen om mensen het belang van vrede te laten zien én begrijpen. Dit alles ter nagedachtenis van hen die stierven en die hier nu voor eeuwig rusten.

Ik wil eindigen met u nogmaals te bedanken voor uw inspanningen en uw medewerking. Samen met uw vereniging ijveren wij voor het behoud van een duurzame vrede. Namens het gemeentebestuur wens ik alle VOSSEN nog een gelukkige en vredevolle honderste verjaardag!

Nicole Maenhout

Eerste Schepen