Een politiek alternatief
N-VA MALDEGEM, EEN SUCCESVERHAAL

Pas sinds 2011 heeft Maldegem een eigen N-VA-afdeling. Wat erg bescheiden begon is ondertussen uitgegroeid tot een goed geoliede partijstructuur die door vriend en tegenstander benijd wordt.

Het prille begin
Reeds vanaf het ontstaan van de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA) in de herfst 2001 waren er contacten onder de Maldegemse N-VA ers. Tot 2011 maakten zij deel uit van een overkoepelende N-VA afdeling voor Maldegem, Lovendegem, Waarschoot en Zomergem. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 kwam N-VA in Maldegem voor eerst prominent op de voorgrond door kartel te vormen met OGP (Onafhankelijke GemeentePartij). Drie jaar lang zetelde Lieve Blondeel in de Raad van het OCMW.

De parlementsverkiezingen van juni 2010 leverde de partij van voorzitter Bart De Wever in kanton Eeklo liefst 30% van de stemmen op.  Dit krachtig signaal en de fikse groei van het ledenaantal deed de Maldegemse N-VA ers beslissen om bestuursverkiezingen te houden en een afzonderlijke afdeling op te richten. Piet Blomme werd de eerste voorzitter. Via persmededelingen, acties, huis-aan-huisbladen en een eigen website slaagde het bestuur er in om N-VA op de kaart te zetten.

De doorbraak
De nog jong politieke partij diende zich naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 aan als een politiek alternatief en dat zorgde voor een ware aardverschuiving.

De N-VA-kandidaten haalden 4.598 stemmen binnen, liefst 28,2 % en goed voor niet minder dan 9 verkozen gemeenteraadsleden. Na de eedaflegging kwamen daar nog eens 3 OCMW-raadsleden bovenop. Dat er door Maldegem een nieuwe politieke wind waaide was onmiddellijk voelbaar tijdens de bestuursverkiezingen van 2013. Lieven Bauwens kreeg alle steun als voorzitter van een bijzonder sterke bestuursploeg die niet minder dan 12 mandatarissen telde. Alle energie ging naar de organisatie van de afdelingswerking en de coördinatie van de fractiewerking in zowel de gemeenteraad als in het OCMW.

De vernieuwing
Sindsdien ging het N-VA Maldegem voor de wind want de bestuursverkiezingen van 2016 leverden zo maar eventjes 10 nieuwe bestuursleden op. Lieven Bauwens bleef de onbetwiste voorzitter, terwijl Jan De Metsenaere en Martin De Vlieger respectievelijk ondervoorzitter en secretaries werden. Samen sturen zij de dynamische bestuursploeg met haar 11 mandatarissen richting gemeenteraadsverkiezingen 2018.

Alle steun en helpende handen zijn uiteraard welkom. Wie meer informatie wenst of wil helpen om de N-VA in Maldegem te verankeren,
kan terecht op 0475 25 04 44 (Lieven Bauwens) of mailt via maldegem [at] n-va.be.