Heeft CD&V last van een groene enkelband?

Op 3 december 2016, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad Maldegem, Mobiliteit - Openbare Werken

MALDEGEM - Unizo (Unie van Zelfstandige Ondernemers) en VHMC (Verenigde Handelaars Maldegem Centrum) hadden hun leden opgeroepen om aanwezig te zijn op een informatiemoment omtrent het nieuwe mobiliteitsplan. Heel veel handelaars waren op de uitnodiging ingegaan. De bezorgdheid om hun toekomst is voelbaar groot, bijzonder groot.

Schepen De Jaeger, bevoegd voor onder andere middenstand, handel en lokale economie, blonk uit door afwezigheid. Idem voor schepen Goethals, verantwoordelijk voor onder meer ruimtelijke ordening, dorpsvernieuwing en infrastructuur.

Namens VHMC bracht Gino Braet een moeilijke dialoog op gang waarbij onze inderhaast opgeroepen mobiliteitsambtenaar uiteindelijk de moed vond om op een nette manier tekst en uitleg te verschaffen bij de informatieborden. De vele vragen vanuit het talrijk opgekomen publiek ademden vooral bezorgdheid en ook ongeloof bij het aangereikte cijfermateriaal. Dat er regelmatig enige waardevolle duiding door Johan Ysebaert (Cel lokale economie) was, werd als verhelderend ervaren.

Waardering alom voor onze burgemeester die wél aanwezig was. Het was opvallend hoe veel nadruk er werd gelegd op het feit dat alles nog zéér voorlopig was. De herhaalde oproepen van de burgemeester en haar mobiliteitsambtenaar om maximaal gebruik te maken van dit inspraakmoment om bezwaren te formuleren, waren opvallend.

Interessant werd het toen onze burgemeester aangaf dat het plan bij voldoende en gefundeerde bezwaren nog kan afgevoerd worden. Het schepencollege zou dan moeten 'terugkoppelen' en de mobiliteitsstudie moeten overdoen. In deze donkere dagen voor ondernemend Maldegem was dit een hoopvol signaal voor alle aanwezigen.

De groene enkelband van ons bestuurscollege begint behoorlijk pijn te doen. Lieven Bauwens

N-VA Maldegem