Nooit meer oorlog Plus jamais de guerre Nie wieder Krieg No more War

Op 21 september 2016, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Omtrent de vredesboodschap ‘NOOIT MEER OORLOG’

Sinds vele jaren houdt Maldegem de herinnering aan de gesneuvelden uit de beide wereldoorlogen levendig. Het Canadees kerkhof, rijen witte grafstenen, soldatenzerkjes op diverse kerkhoven in onze gemeente, herdenkingsmonumenten en de Leopardtank in de Gidsenlaan zijn stille getuigen van het oorlogsgeweld dat het Meetjesland trof. Zij zetten onze niet aflatende roep om vrede kracht bij. Het is goed stil te staan bij de gruwel van oorlogen, om de slachtoffers te herdenken en om vooruit te kijken naar en te werken aan een vredevolle toekomst.

Voor N-VA Maldegem moet meer dan ooit de verzuchting van de frontsoldaten, "Nooit Meer Oorlog", ter harte worden genomen. N-VA Maldegem is zich zeer bewust van de broosheid van geluk en van het leven en we zijn blijvend dankbaar tegenover allen die ons hier in Vlaanderen vrijheid schonken.

De huidige oorlogshaarden in de wereld laten er geen twijfel over bestaan dat alleen overleg - geen militaire actie - een duurzame oplossing kan bieden tussen landen en volkeren. Veel redenen om te denken dat de oorlogen op korte termijnen zullen stoppen, zijn er niet. Wel integendeel. We kunnen de geschiedenis niet herschrijven, we kunnen niet ongedaan maken wat gebeurde. Voor N-VA Maldegem is het hoog tijd om te leren uit het verleden en te blijven bouwen aan vrede, vrijheid en verdraagzaamheid, hier in Vlaanderen en de rest van de wereld.