Nieuwjaarstoespraak van de voorzitter

Op 27 januari 2020, over deze onderwerpen: Activiteiten, Afdelingsnieuws

Welkom

Kerels, kerelsvrouwen, vrienden, vriendinnen,

Ik heet u van harte welkom op deze traditionele N-VA nieuwjaarsreceptie.
Ik wens jullie een gezond, succesvol jaar met talrijke plezierige momenten.
Regelmatig eens goed lachen is enorm belangrijk want leute en plezier dat houdt een mens jong en gezond!

De gemeenteraadsverkiezingen waren nog maar net voorbij toen we vorige jaar met nieuwjaar ook
het startschot van de campagne richting 26 mei werd gegeven. Maldegem had twee ijzers in het vuur met Katleen De Kesel en Peter Van Hecke.
Voor al jullie inzet van het voorbije jaar wil ik jullie dan ook van harte bedanken.

Ik heb ontzettend veel te vertellen maar ga hier vandaag enkel blijven stilstaan bij een aantal zaken die ons en Maldegem beroerd hebben het afgelopen jaar en dit ook nog het komende jaar zullen doen.

Laat mij beginnen met ons bestuursakkoord

Beste vrienden, het was ergens eind januari toen we de laatste hand gelegd hebben aan een stevig bestuursakkoord en dit samen met de collega’s van OpenVLD en De Merlaan. Veel van onze N-VA-bestuursleden hebben inspanningen geleverd om ons N-VA programma hierin vorm te geven.
N-VA Maldegem bracht zonder uitzondering de meest creatieve en inhoudelijk sterkste voorstellen op tafel.

Al onze eigen wensen realiseren is niet mogelijk gebleken en dit mag ook niet verwacht worden. Zo hebben we onze plannen voor de uitbreiding van steun aan het verenigingsleven moeten terugschroeven.

Ik verklaarde het vorig jaar al: “N-VA zal een loyale partner zijn die het toekomstige bestuursakkoord consequent zal uitvoeren.” We verwachten hetzelfde van onze collega’s in het gemeentebestuur.

We rekenen daar bij op onze schepenen Nicole en Rudy, op onze gemeenteraadsvoorzitter Peter
en op onze gemeenteraadsleden Katleen en Danny. Evenzeer rekenen we op Cédric De Smet in het directiecomité van het AGB (Autonoom Gemeente Bedrijf) en op Greet De Bolster in het BCSD (Bijz. Com. Soc. Dienst).

Maar vrienden, we rekenen ook op input vanuit ons bestuur!

De kinderopvang

De kinderopvang beroert de Maldegemse politiek en zal dat ongetwijfeld nog even blijven doen.

Vorig jaar nog dacht Schepen Maenhout een mooi schepenambt te hebben met de kinderopvang.
Al snel bleek dat de uitdagingen voor de kinderopvang gigantisch waren met onder andere een dreigende rechtszaak en grote operationele uitdagingen.
Een overzicht van de exploitatie: inkomsten (voor 71 volledig gesubsidieerde plaatsen): € 658.000,
de uitgaven: € 1.036.000 => dit betekent een tekort van € 378.000. ‘n Beetje kort door de bocht maar om dit even te duiden: 650.000 euro inkomsten waarmee men moet rondkomen en toch moet de gemeente daarboven nog een kleine 400.000 euro bijpassen. Per jaar! Elk jaar!

We moeten durven zeggen dat dit niet houdbaar is. We zijn het aan de Maldegemnaar verplicht om te denken en te werken aan oplossingen en zo te doen wat reeds lang diende te gebeuren.
Er moet werk gemaakt worden van het uitstippelen van een traject waarmee we de kinderopvang in Maldegem een toekomst kunnen verzekeren.

N-VA, bij monde van onze schepen Maenhout, zal nooit of nooit toestaan dat er plaatsen in de kinderopvang verdwijnen in Maldegem. Het bestuur zet juist in op méér kinderopvang!

Ondanks het feit dat er een tekort is aan kinderopvang staan er plaatsen leeg bij niet-inkomensgerelateerde groepsopvang. Om maximaal gebruik te kunnen maken van deze plaatsen en om de opstart van nieuwe plaatsen te ondersteunen, wil Maldegem deze opvang betaalbaar maken voor een grotere groep ouders.
Dit gebeurt door tussenkomst in de factuur die de opvang aan de ouders aanrekent.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden! Het durven benoemen van uitdagingen en deze ook aanpakken is alvast een andere aanpak dan de aanpak die we zagen in het verleden.

Cultuurcentrum

Men moet ziende blind zijn om niet in te zien dat ons huidig cultureel centrum Den Hoogen Pad niet langer voldoet aan de hedendaagse verwachtingen. Een hedendaags cultureel centrum moet beschikken over een uiterst functionele infrastructuur gecombineerd met grote flexibele bruikbaarheid. Naast de eigen voorstellingen moet de toekomstige polyvalente zaal ook voldoende ruimte bieden voor tal van uiteenlopende activiteiten.

Zo’n cultureel centrum, beste vrienden, moet een centrale plaats hebben en hoort bijgevolg thuis in Maldegem centrum. Het siert dit bestuur dat hiervan werk gemaakt gaat worden de komende jaren.

Mag ik hierbij ook eens wijzen op positieve effecten voor onze Maldegemse handelskern. In een vorige legislatuur liet men dure studies uitvoeren om te weten te komen hoe we onze Maldegemse handelskern nieuw leven konden inblazen. Zo’n studies mondden steevast uit in besluiten die we allemaal kennen
en als er dan al eens een goede adviesregel bij was, dan bleef deze grotendeels dode letter.
Ik denk hierbij bij voorbeeld aan een verbeterde bewegwijzering naar randparkings.

Welnu, ons nieuw cultureel centrum is een kernversterkend initiatief dat kan tellen en waarvan het belang maar moeilijk overschat kan worden. Onze Maldegemse handelskern vormt het socio-economische hart, moeilijk woord voor het kloppende hart, van onze mooie gemeente. Ons Maldegems centrum moet opnieuw een versterkt broeinest van leven worden. Een broeinest van diverse functies die harmonisch samengaan zoals daar zijn: wonen, werken en winkelen. Ons nieuwe cultureel centrum zal samen met de talrijke oude en hopelijk vele nieuwe detailhandelszaken een nieuwe impuls geven aan een aangenaam en levendig centrum.

School op de Kruipuit

Het persbericht van de oranje oppositie suggereert het volgende: ‘Het Maldegems bestuur zoekt een plaatsje voor het cultuurcentrum en heeft zijn oog laten vallen op het terrein achteraan het GemeenschapsOnderwijs. Om die grond te betalen verkopen we de school aan de Kruipuit aan het GO en zal die schoollocatie wellicht ophouden te bestaan...

Amai. Ge moet maar durven en wie verzint zoiets? Ik ga daar geen woorden aan vuil maken.

Het is niet onze bevoegdheid binnen dit bestuur maar dit onderwerp geniet onze grootste aandacht.
N-VA-Maldegem wil binnen de bevoegdheden van de gemeente werken aan kwaliteitsvol en bereikbaar onderwijs voor elk kind. In dat opzicht pleiten we duidelijk voor de buurtschool in het Basisonderwijs en de Kruipuit maakt daar zeker geen uitzondering op. Integendeel!

Afsluiter

Als afsluiter geef ik nog graag een tip mee aan de bestuursploeg. Zet a.u.b. in op betere interne én externe communicatie, minder betutteling en méér respect en ondersteuning voor ons ambtenarencorps.
Durf verantwoordelijkheden delegeren en maar zet wel duidelijke bakens uit. De ambitieuze doelstellingen van dit bestuur zullen kennis, kunde en inzet vragen van het ganse Maldegemse bestuursapparaat.

N-VA bouwt elke dag verder aan onze Vlaamse natie en N-VA Maldegem bouwt aan een beter Maldegem.
We hebben alleszins genoeg werk voor de boeg, maar nu even niet.

Vandaag klinken we op het nieuwe jaar. Ik hoop dat het een prachtig jaar zal zijn.

Om af te sluiten wil ik alvast mijn goed voornemen voor 2020 meegeven: elk van u warm maken om mee te schrijven aan een nieuw Maldegems verhaal.

Bedankt voor uw aanwezigheid en geniet nog van deze receptie.

N-VA Maldegem