Naar een positief en breed gedragen bestuur voor alle Maldegemnaars

Op 11 februari 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad Maldegem

Tijd voor ploegspel, overleg, inspraak en actie!

Een nieuwe bestuursploeg

N-VA, CD&V en Groen hebben de voorbije weken zowel op inhoudelijk als op vertrouwensvlak gesprekken gevoerd en zijn tot een bestuursovereenkomst gekomen. Nadat we op 2 februari een constructieve motie van wantrouwen hebben ingediend, werd het nieuwe bestuur geïnstalleerd op de gemeenteraad van gisterenavond 10 februari.

Onze nieuwe bestuursstijl en onze nieuwe klemtonen

Met deze bestuursploeg willen we het vertrouwen van de Maldegemnaar en van het gemeentepersoneel herstellen in de lokale Maldegemse politiek. Dat is absoluut nodig na de drie woelige jaren die we achter ons hebben. Het voltallige schepencollege en de gemeenteraad moeten daarbij opnieuw de spil vormen van de besluitvorming. Dat alles in een geest van goed bestuur, met de nodige realiteitszin, waarbij de inwoners van onze gemeente centraal staan. Daaronder begrijpen wij: een constructieve houding, collegiaal beslissen, met respect voor iedereen, een transparante en democratische bestuursstijl, financieel met beide voeten op de grond, vooruitzien, in vertrouwen elkaar zien te vinden en goed samenwerken in het belang van onze gemeente en haar inwoners. Kortom: samen besturen!

De afgelopen drie jaar kende onze gemeente een stilstand. Er werd wel een drukke aankondigingspolitiek gevoerd met spectaculair klinkende ideeën, maar wij stellen vast dat zo goed als alle dossiers in een embryonaal stadium zijn blijven steken. Zo werd er voor de vele aangekondigde werven nog geen enkele stedenbouwkundige vergunningsaanvraag ingediend, behalve dan voor het skatepark. Tal van dossiers raakten geblokkeerd. Wij zijn echter niet uit oprevanche. Al wat het vorig beleid gepresteerd heeft is niet per definitie slecht. Ideeën die goed zijn gaan we behouden en concretiseren. Wees gerust, Maldegem zal zeker niet stilvallen. Wel integendeel. De beleidsmateries waar de laatste drie jaar te weinig aandacht voor is geweest, gaan we aanpakken. Enkele projecten, waar wij ons niet kunnen in vinden, gaan wel op de schop.

• Met deze nieuwe ploeg kiezen we heel bewust voor investeringsprojecten op maat van onze gemeente en haar inwoners. Daarbij ligt onze focus op de ontwikkeling van een moderne ontmoetingsplaats in elke leefkern en op moderne sport- en jeugdinfrastructuur. We zetten dan ook in op de uitbreiding en/of renovatie van de gemeentelijke zalen in Adegem, Kleit, Donk en Middelburg. Dit zal gepaard gaan met investeringen in onze sport- en jeugdinfrastructuur, zowel in Maldegem als in de leefkernen. Voor elk van die projecten starten we bovendien ook een participatietraject op. We willen met dit college heel bewust inzetten op overleg, om tot gedragen beslissingen te komen. Participatie wordt bovendien een rode draad doorheen ons beleid, vandaar dat we er ook heel bewust voor kiezen om ‘participatie’ als een nieuwe bevoegdheid te definiëren en toe te wijzen aan iemand binnen het schepencollege.
  • De plannen voor een nieuw cultureel centrum en een evenementenhal zetten we niet verder. Het budget voor het nieuwe CC was buiten alle proporties en de constructie (de samenwerking met de private partner) zat helemaal fout. De evenementenhal was niet afgestemd op concrete noden en behoeften in Maldegem. Dat neemt niet weg dat we nadenken over hoe we meer cultuur in het centrum kunnen krijgen.
  • De personeelscrisis is een grote uitdaging voor het nieuwe bestuur. Hier zullen we het vertrouwen herstellen en opnieuw respect en verantwoordelijkheid geven aan onze medewerkers. Ook zullen we inzetten op nieuwe aanwervingen, op een soms schaarse arbeidsmarkt. Samenwerking met consultants bouwen we af en vervangen we door nieuwe medewerkers van onze gemeente, wat zonder enige twijfel kost-efficiënter zal blijken. We houden de reeds doorgevoerde veranderingen in het personeelsbeleid tegen het licht. Sommige kunnen we wellicht verderzetten, maar algemeen moeten we hier de nodige stabiliteit terug opbouwen.
  • De volledige centralisatie en herlocalisatie van diensten zetten we momenteel niet verder. De plannen voor de gebouwen in het centrum van Maldegem die voor die centralisatie voorzien waren, gaan we in het licht van onze nieuwe bestuursvisie opnieuw bekijken.
  • Ook de aangekondigde plannen voor de vergroening van de markt in Maldegem worden herbekeken. Wij willen die bekijken in het kader van het veranderende binnengebied in het centrum. We stellen immers vast dat die aangekondigde plannen er eenvoudigweg niet zijn, ondanks de vele consultants en de talrijke persberichten.
  • De adviesraden en onze verenigingen geven we opnieuw het respect dat ze verdienen. We draaien de drieste besparingslogica terug en durven investeren in ons verenigingsleven. Op korte termijn plannen wij een gesprek met de adviesraden om samen met hen zowel de toekomst als een hernieuwde samenwerking te bekijken. We zullen het verenigingsleven ook actief verder blijven ondersteunen, mede door zonder te aarzelen de middelen uit te betalen die hiervoor in het coronafonds van de Vlaamse overheid zijn bestemd, maar tot nu toe werden achtergehouden.
  • Het Vlaams lokaal energie- en klimaatpact wordt voor Maldegem een prioriteit. Duurzaamheid en klimaatrobuustheid horen thuis in alle domeinen: openbaar groen, gemeentelijke gebouwen, mobiliteit, industrie, onderwijs... We investeren in nieuwe medewerkers voor klimaat en wijzen extra budgetten toe, die ervoor zullen zorgen dat we op vlak van duurzaamheid stappen vooruit kunnen zetten.
  • We willen maximaal de open ruimte bewaren in onze gemeente. Het woonuitbreidingsgebied Reesinghe wordt definitief omgezet in een mozaïeklandschap van dreven, landbouw en bossen. We volgen daarin volledig het burgervoorstel dat een meerderheid haalde in de gemeenteraad van december 2021.
  • Bij de herinrichting van onze centrumstraten en het openbaar domein gaan we uit van het STOP-principe dat vanuit het Vlaamse mobiliteitsbeleid naar voor wordt geschoven (rangorde wenselijke mobiliteitsvormen: voetgangers, dan fietsers, dan openbaar vervoer, dan privaat vervoer). We betrekken telkens de buurt en de inwoners in een participatietraject.
  • Maldegem blijft voor ons ook een gemeente die inzet op een warm sociaal beleid. Daarbij zetten we maximaal in op het ondersteunen van onze meest kwetsbare inwoners.
  • We versterken onze politiewerking. We zetten meer in op wijkagenten, zorgen voor meer zichtbaarheid van de politie op straat en voor meer handhaving.

Het spreekt voor zich dat we onze nieuwe bestuursvisie en -prioriteiten zo snel mogelijk in een aangepast meerjarenplan zullen omzetten. Zo kijken wij vooruit naar de komende drie jaren, waarin we zullen werken aan realistische en haalbare projecten op maat van onze gemeente, in een enthousiaste en positieve sfeer en steeds in het belang van al onze inwoners, al onze verenigingen en de lokale economie.

We stellen u dan ook graag de nieuwe bestuursploeg voor, die bestaat uit:

• Koenraad De Ceuninck, burgemeester
  • Peter Van Hecke, Stefaan Standaert, Annelies Lammertyn, Nicole Maenhout, Danny Vannevel en Valerie Taeldeman, schepenen
  • Marten De Jaeger, voorzitter van de gemeenteraad