N-VA Maldegem start 2023 met nieuwe voorzitter

Op 10 januari 2023, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws
Nieuwe Voorzitter N-VA

Sinds begin dit jaar heeft N-VA Maldegem een nieuwe voorzitter. Cédric De Smet (36) geeft de fakkel door aan Jan De Metsenaere (45). “Mijn taak als fractieleider van N-VA Maldegem combineren met het voorzitterschap van de partij werd wat veel. Ik ben dan ook heel blij dat Jan bereid is om deze boeiende functie op hem te nemen”, aldus Cédric De Smet, die fractieleider blijft.

Met Jan De Metsenaere krijgt N-VA Maldegem een voorzitter die al van jongs af aan gepassioneerd is door politiek en alles wat er mee te maken heeft. “We zien de toekomst positief tegemoet en zijn helemaal klaar om samen met onze coalitiepartners GROEN en CD&V Maldegem weer op de kaart te zetten”, vertelt Jan, die uit een politiek nest komt en in 2011 mee aan de wieg stond van N-VA Maldegem. Ook zijn vader Wilfried was jarenlang actief als gemeenteraadslid. Met Jan als nieuwe voorzitter komt een echt politiek beest aan het roer van de partij. Zo nam hij onder de drie voorgaande voorzitters al het ondervoorzitterschap voor zijn rekening. Zijn komst als voorzitter zorgt dus voor extra ervaring en brengt nog meer stabiliteit binnen het bestuur. “In februari vorig jaar trokken we met onze partij de stekker uit de coalitie met Open Vld en De Merlaan. Een gebrek aan inspraak en transparantie was daarvan de oorzaak. Nu de eerste dagen van 2023 alweer achter de rug zijn, willen we het woelige politieke jaar 2022 achter ons laten en over partijgrenzen heen op een positieve manier en met wederzijds respect aan politiek doen. De bereidheid om met de oppositie tot compromissen te komen is er”, aldus kersvers voorzitter Jan De Metsenaere, die gehuwd is met Ellen Keirse (38) en papa is van Kamiel (13), Nestor (11) en Margriet (8). “Concrete dingen kunnen realiseren, die een positieve impact hebben op het leven van alle Maldegemnaars, dat is waarvoor ik deze uitdaging aanga”, besluit Jan, die in het dagelijks leven software test engineer is.

Onderdrukking

Ook de fractieleider van N-VA Maldegem, Cédric De Smet, is helemaal klaar om van 2023 een politiek topjaar te maken. “Ik ben blij dat ik mij vanaf nu voor honderd procent op mijn functie als fractieleider kan focussen”, zegt Cédric, die gehuwd is met Ellen Heyselberghs (40) en papa is van Axelle (8) en Amélie (5). In Maldegem is hij ook bekend als medeorganisator van het populaire evenement Couleurs Devie en is hij een van de drijvende krachten achter Bar Unique. In het dagelijks leven is hij dan weer leraar informatica. Ook tegen een potje voetbal of partijtje tapbiljart zegt hij geen nee. “Ik moest keuzes maken, want een dag telt helaas maar 24 uren. Bovendien zat er als voorzitter en fractieleider wel erg veel verantwoordelijkheid bij mij. Uiteraard ben ik voorstander van een democratischer systeem en dus van een verdeling van de verantwoordelijkheid. Ik ben dan ook heel blij dat Jan bereid was om de functie van voorzitter op hem te nemen. Ik ben heel fier op wat we de voorbije jaren met N-VA als team bereikt hebben. We komen letterlijk uit een periode van ‘onderdrukking’ en kregen geen stem in het vorige bestuur. We hebben laten zien dat democratie werkt en zijn blij dat er binnen de nieuwe coalitie weer een leuke dynamiek heerst, waarbij we elk onze verantwoordelijkheid nemen en elkaar steunen. Als fractieleider wil ik diezelfde waarden verder uitdragen en meer tijd vrijmaken voor de Maldegemse politiek in plaats van voor de dagelijkse partijwerking, waarvoor Jan op mijn volle steun kan rekenen.”

Adviesraden

“We gaan niet voor prestigeprojecten, maar voor mooie en betaalbare projecten op maat van de bevolking”, aldus N-VA-fractieleider Cédric De Smet. “Zo staat vanaf nu tot 2025 in de verschillende deelkernen een grondige renovatie van de ontmoetingscentra gepland. Ook geven we onze adviesraden terug de plaats die ze verdienen. We herstellen hen volledig in ere en kijken uit naar hun interessante input. Op een verbindende manier aan politiek doen, dat is waarvoor we gaan in 2023”, besluit N-VA-fractieleider Cédric De Smet enthousiast.

Als ondervoorzitter wordt Jan De Metsenaere opgevolgd door Iris Devlieger (34), gehuwd met Michaël Cobert (34) en mama van Olliver (3,5). Als zaakvoerster van het bedrijf Adds2marketing gaat haar interesse voornamelijk uit naar de economische kant van de zaak. “Ik ben geen jaknikker en kijk ernaar uit om voor de Maldegemnaars het verschil te maken”, aldus de nieuwe ondervoorzitter, die ook de communicatie van N-VA Maldegem voor haar rekening zal nemen.