Op 29 juni 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Algemeen

Het verschil met N-VA
Na de coalitiewissel bleek De Merlaan totaal geen weet te hebben van de repressieve sfeer op het gemeentehuis, de leegloop onder het personeel en de achteruitboerende dienstverlening.
Hoe wereldvreemd kan je zijn?

De Merlaan blijft tot op vandaag de piste verdedigen om drie keer zoveel gemeentegeld op tafel te leggen om een grond aan te kopen dan de (waterzieke) grond (met alle bouwcomplicaties van dien) waard is. Kost wat kost.
Hoe wereldvreemd kan je zijn?

Nu pleit deze partij voor een belastingverlaging op het einde van deze beleidsperiode. Het klopt dat er daar in 2018 een intentie voor was. Maar dat was vóór heel de coronaperiode (met vooral minder ontvangsten voor de gemeente), vooraleer meer inwoners zijn komen aankloppen bij het OCMW, vóór de geopolitieke verschuivingen en de gemeentelijke Oekraïne-opvang, vóór de inflatie, vóór de stijgende loonkosten (door automatische loonindexatie), vóór de stijgende materiaalkosten en hogere rentevoeten (wat investeren duurder maakt), vóór de stijgende exploitatie-uitgaven en de aangekondigde economische recessie.
Recent wees de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) nog op de druk die dit alles zet op gemeenten om hun meerjarenplan nog sluitend te krijgen en om de gemeentebelastingen toch niet te moeten verhogen. Ook de Antwerpse schepen van financiën stelde in de kranten de zaken op scherp. En vorige week zat Stad Gent vier dagen in conclaaf om te zoeken op welke posten ze geld kon besparen om de ambities uit haar meerjarenplan overeind te kunnen houden.
Midden van dit alles pleit deze oppositiepartij in Maldegem doodleuk voor een belastingverlaging, alsof er in tussentijd niets gebeurd is. Het feit dat haar woordvoerder even schepen van financiën is geweest moet hun pleidooi geloofwaardigheid proberen geven. Wel integendeel!
Hoe wereldvreemd kan je zijn?

Alle middelen zijn goed om zichzelf van de vergetelheid te redden, nu ze geen deel meer uitmaakt van de meerderheid. Het grote gevolg van slaafs O-VLD te volgen, wat tot op vandaag nog steeds gebeurt. Is daar misschien een samensmelting op komst voor 2024?

En waar staat de N-VA voor?
Na drie moeilijke jaren wil N-VA vooreerst het vertrouwen herstellen tussen bestuur en haar inwoners, haar personeel, haar adviesraden, de Maldegemse verenigingen, de ondernemers, de omliggende gemeenten en haar samenwerkingsverbanden.
Meer communicatie en overleg. Momenteel kunnen adviesraden insteken geven aan de budgetcommissie voor aanpassingen aan het meerjarenplan.
De meeste gemeentelijke diensten zitten op hun tandvlees, zijn onderbemand en worden noodgedwongen aangestuurd door dure externe consultancy. Er zijn momenteel diverse vacatures lopende om deze situatie recht te trekken. Maar de algemene krapte op de arbeidsmarkt laat zich ook hard voelen in de lokale besturen.
We worden gedwongen om creatief te zijn en veel te doen met weinig middelen. De aankomende Zomerprogrammatie en haar vele initiatieven op maat van Maldegem bewijzen dat deze bestuursploeg daar ook in slaagt!
N-VA wil budgettair vooral de beide voeten op de grond houden. Laat dit nu net het verschil zijn tussen N-VA en haar twee voormalige coalitiepartners.
Onze mandatarissen willen alles geven om er deze bestuursperiode iets van te maken. We hebben nog net op tijd het geweer van schouder veranderd. Met deze coalitie (N-VA, CD&V en Groen) zal dit ook daadwerkelijk lukken.

We gaan ervoor!

Voor Maldegem!