Een duurzaam en transparant beleid. Een prachtig uitgangspunt, maar dekt de vlag de lading?

Op 26 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

We staan op drie weken van de gemeenteraadsverkiezingen. De huidige legislatuur (sedert januari 2013) loopt op haar laatste benen. Laten we daarom eens enkele realisaties van de Maldegemse meerderheid (CD&V+Groen) tegen het licht houden.

Vooraleer te besluiten is het van belang eerst de feiten op te lijsten.

1. Zonnepanelen
    Aantal zonnepanelen (bij)geplaatst sedert januari 2013 op het patrimonium van gemeente of OCMW       0 (nul)

2. Warmtepompen
    Warmtepompen (bij)geplaatst sedert januari 2013 op het patrimonium van gemeente of OCMW     0 (nul)

3. Zonneboilers
    Zonneboilers (bij)geplaatst sedert januari 2013 op het patrimonium van gemeente of OCMW          0 (nul)

4. Aantal bedrijfswagens voor personeelsleden
    Aantal bedrijfswagens voor personeelsleden bij gemeente of OCMW (incl zorgbedrijf): gestegen van 1 naar 7 (wie met een bedrijfswagen rijdt neemt doorgaans vlugger de wagen en doet meer kilometers dan een particulier en is dus minder duurzaam bezig).

5. Fietsenplan
    Aantal geleasede fietsen door personeel van gemeente en OCMW (op circa 400 personeelsleden):
      * gemeentepersoneel.................................................................................. 2
      * politie........................................................................................................ 1
      * OCMW...................................................................................... 0 (niemand)
    Deze fietsleasing is met heel veel tamtam aangekondigd maar heeft weinig (geen) succes.

6. Fietspaden
    Er werd 2,2 km fietspad aangelegd of vernieuwd. In de uitgestrekte gemeente die Maldegem is, komt dit neer op 366 meter per jaar! We moeten vaststellen dat het schrappen van parkeerplaatsen in het centrum veel vlotter gaat.

7. Armoedebestrijding
    Er werd 75.000 euro uitgetrokken voor armoedebestrijding en dit is uiteraard prima. Hiervoor werden budgetten van andere bestaande tussenkomsten  geschrapt en dit is dan weer heel wat minder.

8. Woonzorgzone
    De woonzorgzone stond zes jaar lang aangekondigd in het OCMW-meerjarenplan maar werd niet gerealiseerd.

9. Vriendjespolitiek
    Geen vriendjespolitiek of postjes meer? Op het eerste gezicht blijkt dit mee te vallen. Helaas is er op dit vlak maar weinig veranderd tegenover vroeger. De algemeen directeur (secretaris) van de gemeente kan personeel tijdelijk tewerkstellen (zonder selectie of examen!) in het kader van ‘dagelijks personeelsbeheer’. Schepenen en burgemeester kunnen zo via hun dienstbetoon kandidaten voorstellen aan de secretaris. Daar moet verder geen ‘tekeningske’ bij gemaakt worden.

En we kunnen nog zo’n tijdje doorgaan.

Ondertussen is er een 58 bladzijden tellend  ‘Duurzame Energie Actieplan Maldegem’, een ‘Maldegems Klimaatplan’, een ambitieus ‘Burgemeestersconvenant’ en heeft ons OCMW zelfs een eigen(!) 20.000 Euro/jaar kostend ‘Maldegems Kyotoplan’.

Hoeveel bomen sneuvelden om al het papier voor deze plannen te maken, konden we vooralsnog niet achterhalen.

Tijd voor een andere aanpak, een ander beleid.

De verandering wenkt.

Stem N-VA.