Verwachtingen van de Maldegemse N-VA-kiezers nog niet ingelost

Op 16 november 2012

Door de recent gevormde coalitie tussen CD&V en Groen ziet een groot deel van de Maldegemnaren de zo gegeerde verandering niet onmiddellijk gerealiseerd. Het signaal van de kiezer was nochtans duidelijk:  liefst 9 N-VA-verkozenen zullen na 1 januari hun stempel drukken op het gemeentebeleid.  1/3 van de Maldegemse gemeenteraad kleurt voortaan geel!  Daarnaast legt Freddy Boels, de Maldegemse N-VA kandidaat voor de provincieraad, binnenkort de eed af. De roep om verandering klonk bijzonder krachtig in Maldegem én in heel Vlaanderen. Meteen ook een duidelijk signaal van Bart De Wever aan Elio Di Rupo.

N-VA buitengesloten

Anderen hebben het N-VA in Maldegem niet gegund om deel uit te maken van het beleid om
de verandering gestalte te geven.  Op de verkiezingsavond sloot CD&V  haar succesvolle tegenspeler meteen uit  wegens ‘onbetrouwbaar’.  De dag nadien kreeg de  alternatieve coalitie (N-VA + Open Vld + GROEN) geen kans .  Door de keuze van Groen voor CD&V was N-VA niet langer aan zet. Dit gebrek aan respect voor een groot deel van de kiezers heeft N-VA niet belet om zich sereen op te stellen en ondertussen de beslissing rond het Groen-bezwaar tegen de geldigheid van de verkiezing af te wachten.

Een les in nederigheid voor CD&V

De Maldegemse verkiezingsuitslag zou voor CD&V een les in nederigheid moeten zijn. Toch lijkt CD&V de boodschap van de kiezer niet begrepen te hebben en blijft zij tappen uit hetzelfde vaatje: het merendeel van dezelfde schepenen blijft immers in januari gewoon op post. Van een trendbreuk is geen sprake.  Dankzij de twee zetels van Groen houdt CD&V dezelfde oude politieke cultuur in stand.  Er is geen duidelijker manier om de roep om verandering zo te negeren.

De opdracht van de Maldegemse N-VA fractie

N-VA blijft hameren op het belang van een andere aanpak, een ander beleid. N-VA zal ijveren voor een soberder aankoop- en investeringsbeleid, objectieve aanwervingsprocedures, respect voor de gemeentelijke adviesraden, afschaffing van het dienstbetoon, voldoende kinderopvang, een ondernemingsvriendelijk klimaat, een verruimde bibliotheek, beter onderhoud van de sport- en jeugdvoorzieningen, meer sociale woningen, een betere werking van het containerpark, enz.

Dit is N-VA aan haar kiezers verplicht. De 9-koppige N-VA fractie wil de komende jaren vanuit de oppositie sterk wegen op het beleid : constructief waar het kan en kritisch waar het moet. Met eigen beleidsvoorstellen die in de lijn liggen van het N-VA-programma.

N-VA zal de meerderheid het vuur aan de schenen leggen  in het belang van het democratisch debat en alle Maldegemnaren.  Daarnaast wil N-VA haar lokale werking verder uitbouwen zodat ze zich in 2018 nog sterker kan aanbieden aan de Maldegemse kiezer.