Uitbreiding bibliotheek toch niet voor 2012

Op 4 januari 2011

De al meer dan tien jaar aangekondigde uitbreidingsplannen van de Maldegemse bibliotheek worden nog maar eens op de lange baan geschoven wegens de té grote leningslast van de gemeente. Er is nochtans een alternatief, dat volgens N-VA vlugger en goedkoper is.

Er is al langer sprake van om de Maldegemse bibliotheek in de voormalige schouwburg uit te breiden. 'Dit sleept al meer dan tien jaar aan', bevestigt bibliothecaris Robert Van Moortel. 'Door dit plaatsgebrek kunnen we een groot deel van de collectie niet aan het publiek tonen.'

Alternatief voorstel

De Maldegemse N-VA-afdeling wijst met een beschuldigende vinger richting CD&V.

'Begin 2007 engageerde de CD&V-meerderheid zich om vóór het einde van 2012 een uitbreiding van het gebouw te realiseren', klinkt het. 'In het 'Strategische beleidsplan 2007-2012' wordt dit als één van de 'absolute topprioriteiten van deze legislatuur' omschreven. Daartoe werd alvast de vroegere kapperswoning in de Boudewijn Lippensstraat aangekocht. Er werd vervolgens een voorontwerp getekend door het architectenbureau Aiko, om op die plaats extra ruimte voor de bib te creëren. De concrete uitvoering laat echter op zich wachten.'

N-VA wijst ook naar een alternatief voorstel dat vlugger en goedkoper zou kunnen gerealiseerd worden. 'De bouwpromotor van het appartementsgebouw op de hoek van de Stationstraat en de Boudewijn Lippensstraat zou in ruil voor de kapperswoning een uitbreiding toestaan in de benedenverdieping. Alle betrokkenen stonden positief tegenover het alternatief, dat voldoende oppervlakte biedt en vrij vlug tot een goed einde kan worden gebracht.'

'Voor na 2012'

'Het klopt dat de uitbreiding in het meerjarenplan staat en het blijft er ook in, maar het zal zeker niet meer voor deze legislatuur zijn', reageert schepen van Cultuur Frank Sierens (CD&V).

'In 2011 zitten we namelijk met een periode van zware bouwwerkzaamheden en we willen de daarmee gepaard gaande leninglast niet ten top drijven. Onze diensten zouden door al die werken de uitbreiding ook niet goed kunnen opvolgen. En in het verkiezingsjaar 2012 is het verboden om grote projecten op te starten, dus het zal voor na dat jaar zijn', vervolgt Sierens.

Volgens Sierens is er inderdaad een alternatief voor het plan-Aiko. 'Dat is naar ons inziens echter niet functioneel genoeg. Enkel het plan-Aiko biedt een garantie op dat vlak. Als de N-VA in 2013 de absolute meerderheid haalt, kunnen zij van de uitbreiding meteen hun eerste werk maken', klinkt het droog.