N-VA vreest afbouw van Maldegemse bibliotheekwerking

Op 12 november 2013

Tijdens de vorige bestuursperiode moest de noodzakelijke verbouwing van het Maldegemse bibliotheekgebouw wijken voor de prestige-renovatie van het gemeentehuis en de nieuwe sporthal Meos.
Begin dit jaar kondigde de nieuwe meerderheid aan drie investeringen te zullen doen : de bib, de KUMA en sporthal Van Cauteren.
N-VA vreesde toen dat het sluiten van de bibliotheekfilialen in Adegem en Kleit de pasmunt zou worden voor de verbouwing van de bibliotheek in Maldegem-centrum.

Maar deze meerderheid gaat nog een stap verder in het kader van haar ‘dynamisch (?!) patrimoniumbeleid’ : De bib-filialen in Adegem en Kleit verhuizen naar kleinere en krappere locaties (de eerste stap naar afschaffing?) terwijl het Maldegemse bibliotheekgebouw slechts een aanpassing krijgt binnenin het bestaande gebouw, zonder uitbreiding. De eerdere verbouwingsplannen en ontwerpen worden dus opgeborgen. En de aanpassing (in de hoogte) die nu wordt voorgesteld werd 13 jaar geleden al  afgedaan als niet-realiseerbaar, maar komt nu terug op de proppen...
Waarom werd de aanpalende kapperswoning  (passend in een uitbreidingsconcept) dan aangekocht in de vorige legislatuur? Is dit nu een nutteloze aankoop geworden? Weggesmeten geld bij gebrek aan lange termijnplanning en -visie?!
Eén ding is voor N-VA heel duidelijk : Net zoals vroeger is bibliotheekwerking - als democratische vorm van cultuurspreiding-  geen prioriteit voor deze meerderheid. N-VA betreurt dit heel erg! De partij zal blijven druk zetten op dit dossier!