Maldegemse OCMW-voorzitter ziet een integraal sociaal beleid niet zitten

Op 25 januari 2015

De Maldegemse OCMW-voorzitter, Stefaan Standaert, staat niet achter de integratie (vanaf 2019) van de OCMW' s binnen de gemeentelijke werking (zie vrije tribune in DS 23/01/2015 en in bijlage onderaan dit artikel). Hij vreest dat het toekomstig gemeentebestuur dan zal moeten kiezen tussen bijvoorbeeld budget voor huurtoelage of budget voor het gemeentelijk zwembad.

Dergelijke keuzes zal het gemeentebestuur inderdaad moeten maken. Dit is vandaag binnen de OCMW-werking evengoed zo. Elke euro voor bijvoorbeeld de OCMW-nieuwjaarsreceptie is een euro minder voor huurtoelage. Op die manier kan je iedere uitgave in vraag stellen.

De conceptnota van N-VA Minister L. Homans pleit voor een geïntegreerd gemeentelijk sociaal beleid, met het ineen haken van diverse beleidsdomeinen en dit niet langer via een aparte rechtspersoon, apart politiek aangestuurd en met een aparte administratie zoals het OCMW vandaag werkt.

Deze groene OCMW-voorzitter verwijt de Vlaamse meerderheid dat ze de lokale besturen stimuleert om hun zorgvoorzieningen af te stoten, zodat enkel nog een afgeslankt OCMW moet geïntegreerd worden. Terwijl hij in Maldegem net hetzelfde doet via de oprichting van een zorgbedrijf! Een niet onbelangrijk detail is dat de intentie hiervoor al vorm kreeg in het voorjaar van 2014, vooraleer er van een Vlaams regeerakkoord sprake was!

De conceptnota van de Vlaamse regering stuurt niet aan op afstoting van de zorgvoorzieningen. Ze laat integendeel toe dat deze behouden blijven als een extern verzelfstandigd agentschap op lokaal niveau.

Dat een woonzorgverblijf in de toekomst 20% duurder zou worden (zoals hij Zorgnet citeert) werd ondertussen al door de sector zelf tegengesproken (DS 03/12/2014). Ook de uithaal naar VVSG illustreert het achterhoedegevecht dat deze OCMW-voorzitter voert. In tegenstelling tot andere gemeenten zette Maldegem tot op vandaag nog geen enkele concrete stap om de integratie voor te bereiden.

Vroeg of laat zal Stefaan Standaert toch eens moeten durven vooruit kijken en zich 'smijten'. Zo niet, vertrekt straks de integratietrein en is er één iemand niet mee: de Maldegemse OCMW-voorzitter op het perron, zwaaiend met zijn vrije tribune…