Chaotisch verlopen Gecoro-verkiezing moet overgedaan worden

Op 11 juli 2013

De Maldegemse gemeenteraad dient een nieuwe beslissing omtrent de samenstelling van de Gecoro te nemen. De provinciegouverneur besliste op 13 juni, na een klacht van oppositiepartijen Open VLD & N-VA, om het gemeentebesluit van 25 april betreffende de Gecoro van goedkeuring te onthouden. De oppositiepartijen Open VLD & N-VA vinden dit de enige juiste beslissing. “We hebben ons met alle mogelijke middelen verzet tegen dit besluit”, klinkt het bij de Open VLD en N-VA. “De verkiezing duurde zowat 2 uur op de gemeenteraad en verliep zeer chaotisch.
Daarbovonop waren sommige kandidaturen zelfs niet ontvankelijk. Een flagrante fout van de meerderheid die ruikt naar manipulatie. De provinciegouverneur heeft een terechte beslissing genomen!”

De Gecoro (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening) is een adviesorgaan dat de lijnen uitzet voor de bestemming en het gebruik van gronden in de gemeente. De CD&V - Groen meerderheid slaagde er in om in tegenstelling tot 2006 het aantal leden van de zelfstandigen/handelaars/landbouwers in de Gecoro te verminderen met 3 leden, terwijl het aantal leden met een groene jas aan, met 3 werd vermeerderd. Zelfs de vereniging van landeigenaars werd geweerd om in de Gecoro te zetelen.

‘Ongehoord hoe de eigenaar zelf aan de kant moet toekijken hoe er beslist wordt over zijn eigendom. Daarmee komt het kraken van gronden akelig dichtbij. De eigenaars betalen elk jaar tienduizenden euro’s aan grondlasten. Als ze niets meer te zeggen hebben over hun eigendom, is het niet meer dan logisch dat degenen die het wel voor het zeggen hebben, ook de lasten voor hun rekening nemen. Misschien moeten we een voorstel indienen op de gemeenteraad om de grondlasten voortaan te laten betalen door de gemeente of door Gecoro’ aldus Bart Van Hulle van Open VLD en initiatiefnemer van de klacht.