14 oktober: keerpunt in onze geschiedenis, ook in Maldegem

Op 23 oktober 2012

14 oktober werd een geel-zwarte zondag. Van Noordzee tot Maas. Zowel voor gemeente- als provincieraad werd de N-VA dé winnaar.

In een eerste reactie sprak N-VA voorzitter Bart De Wever dan ook terecht van "een keerpunt in de geschiedenis". De monsterscore die de N-VA in 2010 haalde, werd op tal van plaatsen bevestigd. De cijfers spreken boekdelen: de N-VA start met maar liefst 1.680 gemeenteraadsleden, waaronder 9 in Maldegem, en met 104 provincieraadsleden, waaronder Adegemnaar Freddy Boels. In Antwerpen telt N-VA liefst 82 districtsraadsleden. In meer dan 100 gemeenten is de N-VA straks aanwezig in het college van burgemeester en schepenen. Meer dan 40 N-VA-burgemeesters en meer dan 230 schepenen nemen hier engagement.

Verandereing in de Dorpsstraat; verandering in de Wetstraat? Ook die vraag werd door de kiezer meteen beslecht. Al willen de klassieke kleurpartijen laten geloven dat er voor de regering-Di Rupo niets aan de hand is, de kiesresultaten zijn duidelijk: de Vlamingen steunen de belastingsregering-Di Rupo niet. Meteen staat 'verandering' ook overduidelijk op de verkiezingsagenda van 2014.